سفارش تبلیغ
صبا ویژن
http://115simoorgh.ParsiBlog.com
مجله دانستنیهای فوریتهای پزشکی سیمرغ 
قالب وبلاگ
لینک دوستان
سایت های استان مازندران
لینک مجلات مفید

اطلاعات مفید در مورد موتورآمبولانس ها


موتور سیکلت اورژانس
موتورسیکلت اورژانس با هدف دسترسی سریع به بیماران و مصدومان و انجام اقدامات اولیه درمانی با توجه به شرایط شلوغ و پرازدحام کلان شهرهایی مثل تهران طراحی و تجهیز شده است.

اگرچه با توجه به کمبود آمبولانس و تعداد زیاد تماسهایی که احتمال اورژانسی بودن آنها کم است، میتواند به منظور کاهش بار عملیاتی و جلوگیری از استهلاک آمبولانسها و کاهش هزینه¬ها نیز مورد استفاده قرار گیرد. استقرار در میادین شلوغ و مراسم مهم و همچنین شرایط بحران و حوادث پرتلفات نیز بخشی از اهداف بکارگیری موتورلانس میباشد. در راستای همین اهداف به تازگی موتور سیکلت باجاج هندی به عنوان موتورلانس اورژانس در کلان شهر تهران طراحی و تجهیز شده است و قرار است تا این موتورها به دستگاه دفیبریلاتور خارجی خودکار (AED) نیز مجهز گردند. سایر پروتکلهای مربوط به Motorlance را در ادامه مطالب ملاحظه فرمایید.


پروتکلهای اعزام موتورلانس


:اندیکاسیون های اعزام فقط موتورلانس

1. اعزام به مدارس، کلانتریها، ادارات و اماکن عمومی بعد از اخذ شرح حال و با در نظر گرفتن شرایط سنی و نوع بیماری توسط
2. موارد کنار خیابانی که بیمار به احتمال زیاد مورد اورژانس نداشته و بیشتر برای بررسی بیشتر با اورژانس تماس گرفته شده است.
3. در شرایطی که تصادف توسط دوربین مرکز کنترل ترافیک اعلام شده یا توسط دوربین آن مرکز تجمعی از افراد در یک صحنه دیده می¬شود، اما احتمال وجود مصدوم در آن حادثه قطعی و مشخص نیست، جهت بررسی صحنه موتور اعزام شود
4. هر تماسی که با توجه به شرایط سنی و شرح حال اخذ شده در مورد بیمار احتمال اورژانسی بودن شرایط بیمار مطرح نیست و یا موارد ناشناخته و نامعلوم (در مریضی که کاملاً هوشیار است، با توجه به سن، سابقه بیماری و شرایط بالینی بیمار) جهت بررسی بیشتر موتوراعزام شود. (اپراتور 115)
5. در شرایطی که بیمار یا همراهان وی با وجود تماس با 115 ابراز می¬کند که به هیچوجه حاضر به انتقال بیمار به بیمارستان نمی¬باشند، نسبت به اعزام کد موتور اقدام شود.
6. در حوادثی که احتمال کاذب بودن آن زیاد است از جمله آن که شماره تلفن تماس و پیگیری از فرد تماس گیرنده وجود ندارد و یا تلفن وی پاسخگو نیست که در این شرایط ترجیحاً کد موتور اعزام شود.
7. در برخی موارد استقرار که حضور یک نفر تکنسین موتورسوار کافی است، می¬توان به جای آمبولانس موتورلانس اعزام نمود.
8. در مواردی که به طور مشخص فردی تحت عنوان مشتری، دائم با 115 تماس گرفته و اغلب به خاطر گرفتن فشار خون و امثال آن از خدمات اورژانس استفاده می¬کند.

اندیکاسیون اعزام موتور و آمبولانس با هم
1. اعزام همزمان موتور و آمبولانس در تمامی تصادفات به خصوص تصادفات با چند نفر مصدوم یا تصادفات دارای ترافیک سنگین
2. اعزام همزمان در مواقعی که کد آمبولانس در نزدیک ترین منطقه به محل حادثه یا وقوع بیماری وجود ندارد.
3. در بیماران بسیار بدحال و با شرایط 99-10 طبق پروتکل مربوطه (شامل خونریزی فعال و غیر قابل کنترل- ایست قلبی- تنفسی، شوک آنافیلاکسی و...) به منظور حضور سریع و انجام اقدامات اولیه در جهت نجات جان بیمار
4. جهت ارزیابی صحنة حادثه و تریاژ مصدومان در حوادث پرتلفات (MCI) و بحرانها
5. در مواردی که به دلیل نبود راه مناسب یا ترافیک شدید امکان حضور به موقع آمبولانس در سر صحنه حادثه امکان پذیر نیست.
6. در مواردی مثل مأموریت در مکانهای مهم و استراتژیک از قبیل وزارتخانه و یا سفارتهای مهم به منظور سریع رسیدن اورژانس
7. در موارد با احتمال زیاد شوک هیپوگلیسمیک به منظور حضور سریع بر بالین بیمار با عنایت به ارزشمند بودن زمان رسیدن در این شرایط
8. در مواردی که پرسنل آمبولانس نیاز به یک نفر نیروی کمکی داشته یا جهت کنترل صحنه و انجام برخی امور درمانی و امثال آن نیاز به کد موتور باشد.


در چه مواردی موتور اعزام نشود:
1. بیماران روانی(42-10)
2. درمانگاهها
3. بارش برف و باران و شرایط جوی نامناسب و یا لغزندگی معابر نکته: در تمامی موارد یاد شده مسئولیت تصمیم¬گیری اصلی به عهده اپراتور 115 و در موارد قید شده اپراتور 800 و در نهایت با صلاحدید آنها می¬باشد

. 2- تقسیم بندی انواع موتورلانس و کاربری هر یک آنها در سیستم:

با توجه به در نظر گرفتن شرایط فعلی شهر تهران بهتر است در داخل شهر و مراکز شلوغ از موتورهای سبک (150-125 سی سی)، در اتوبانها و بزرگراهها از موتورهای نیمه سنگین (250 سی سی) و برای استقرارها و همایشهای بسیار مهم کشوری از موتور سنگین (1000-750 سی سی) استفاده گردد.


3- شرایط احراز مسئولیت موتورلانس و پرسنل آن:تکنسین موتورلانس باید حداقل کاردان فوریتهای پزشکی یا هوشبری یا کارشناس پرستاری و پزشک باشد.این افراد باید ضمن داشتن گواهی نامه رانندگی موتور حداقل یکسال نیز سابقه کار در مراکز اورژانس داشته باشند.

تبصره 1: تکنسینهای دارای پست سازمانی تکنسین فوریتهای پزشکی شاغل در اورژانس تهران و با سابقه کار به عنوان تکنسین موتوری از قاعده داشتن مدارک تحصیلی بالا مستثنی هستند.

تبصره2: تمامی افراد فوق بایستی به منظور کار روی موتورلانس مجوز داشته و از نظر صلاحیتهای علمی و عملی مورد تأیید کمیته فنی قرار گیرند.

تبصره3: اعضاء کمیته شامل: آموزش، معاونت فنی، کنترل کیفیت و واحد نقلیه می¬باشند.

4- تجهیزات، وسایل و داروهای موتورلانس:جامبگ وسایل و داروهای موتورلانس همان وسایل مصوب آمبولانس نوع B در جلسات قبلی می باشد که در فایل ضمیمه موجود است. پشنهاد می¬گردد با توجه به اهمیت دفیبریلاسیون سریع در افزایش میزان بقاء تمامی موتورها به دستگاه AED مجهز شوند. از نظر آلارم، آژیر و فلشر تمامی موتورها به طور یکسانی تجهیز و بازنگری شوند. کیت تریاژ به همراه کارت تریاژ نیز باید جزو وسایل ضروری موتورلانس قرار گیرد.تجهیزات موتورها به گونه¬ای باشد که براحتی در تمامی صحنه ها حمل گردد و به صورت یک جعبه یا کیت پرتابل باشد.

5- لباس مخصوص و وسایل امینی و محافظتی موتورلانس :پیشنهاد می¬شود لباس موتورسوران در فصول گرم سال همان لباس و فرم اصلی تکنسینها به همراه کلاه ایمنی و عینک محافظ حتی عینک شب اما در فصول سرد سال از لباسهای گرم و بادگیرهای مخصوص با لوگوی اورژانس به همراه چکمه سبک چرمی و سایر وسایل محافظتی از قبیل کلاه ایمنی و عینک باشد.

6- تجهیزات ارتباطی و بیسیمی موتورلانس:با توجه به اهمیت حفظ اصول ایمنی در حین رانندگی موتور پیشنهاد می¬گردد تجهیزات ارتباطی آنها به صورت بیسیمهای تقویت شده با هندزفری مناسب تهیه گردد.

7- آموزش و تربیت پرسنل موتورلانس:با توجه به اهمیت آموزش موتورسوران اورژانس به صورت خاص واحد آموزش باید در مباحث مهمی مثل ارزیابی و مدیریت صحنه، تریاژ، تروما، احیاء قلبی- ریوی و سایر مباحث به تمامی آنها بر اساس یک برنامه زمانی مدون با همکاری معاونت فنی و به صورت اجباری آموزش دهد. در ضمن موتورسواران باید در تمامی کلاسهای بازآموزی ماهانه هم شرکت کنند.

8- شرح وظایف تکنسین موتورلانس:تمامی تکنسینهای موتورلانس ضمن موظف بودن به انجام وظایف سایر تکنسینها و با توجه به شرایط آمبولانس موتوری بایستی وظایف زیر را نیز انجام دهند.اعلام زمان 97-10 به هر صورتی به علت اهمیت ثبت این زمانتکنسین موتوری باید بعد از رسیدن بر بالین بیمار و ارزیابی اولیه و انجام 50-10 در صورت نیاز و بر اساس شرایط بالینی بیمار ضمن هماهنگی با واحد پذیرش، درخواست آمبولانس کند.

(51-10) تکنسین موتوری نباید بعد از رسیدن آمبولانس صحنه را ترک کند، بلکه باید در تمامی مراحل انتقال بیمار به داخل آمبولانس حضور داشته و به تکنسینهای کد یاری رساند مگر اینکه از طرف 800 به مأموریت دیگری اعزام شده و یا در شرایط خاصی فراخوانده شود. تکنسین موتوری باید بعد از خاتمه هر مأموریت بلافاصله 24-10 و 10-10 خود را اعلام کند. و در صورت شلوغی بیسیم و فراموشی اپراتور 800 آماده بودن خود را برای انجام مأموریت اعلام و در صورت صلاحدید 800 اعزام شود.در بحرانها و حوادث پرتلفات تکنسین موتوری باید بعد از رسیدن به صحنه و ارزیابی سریع حادثه و وسعت آن و پیش بینی خطرات احتمالی موجود در محیط و درخواست اعزام آمبولانس و سایر نیروها مثل پلیس و آتش نشانی به مرکز 800 بلافاصله تریاژ مصدومین را بر اساس الگوریتم و با استفاده از کارت تریاژ آغاز کند.

 

منبع: اینترنت



[ دوشنبه 93/12/4 ] [ 12:56 صبح ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

تماس با ما
درباره وبلاگ

این یک مجله ای است مفید و سرشار از مطالب ارزنده و جالب توجه برای همه مردم. این مجله بازتابی است از زندگی من.


برای نمایش تصاویر گالری کلیک کنید


وبلاگ های پزشکی
امکانات وب
l
Online User
امکانات وب


بازدید امروز: 74
بازدید دیروز: 37
کل بازدیدها: 658532