سفارش تبلیغ
صبا ویژن
http://115simoorgh.ParsiBlog.com
مجله دانستنیهای فوریتهای پزشکی سیمرغ 
قالب وبلاگ
لینک دوستان
سایت های استان مازندران
لینک مجلات مفید

کمکهای اولیه هنگام رفتن جسم خارجی در چشم

)آشنایی با کمکهای اولیه و فوریتهای پزشکی(

چشم اغلب خودش آلودگی‌های ریزی مانند ذرات غبار را با  ترشح اشکو پلک زدن پاک می‌کند، اما اگر ذره‌ای داخل چشم کودکتان رفته که با اشک ریزش و پلک زدن بیرون نمی‌آید، باید به سرعت به چشم پزشک مراجعه کنید تا خطر آسیب رسیدن به چشم در اثر خاراندن، عفونت یا احیانا مواجهه با مواد شیمیایی تا حدود زیادی از بین برود.


اگر آشغالی وارد چشم شما یا کودکتان شده و کسی هم دم دست نیست که کمک‌تان کند، با کمک روش زیر سعی کنید آشغال را با آب تمیز از چشم خارج کنید.

فنجان یا لیوان را با آب تمیز پر کنید. لبه این فنجان یا لیوان را روی استخوان زیر حدقه چشم قرار دهید و بدون این که چشم را ببندید، آب را داخل چشم بریزید(می توانید داخل آب پلک بزنید.)
اگر هنوز چشم‌تان درد می‌کند و قرمز است، با اینکه فکر می‌کنید آلودگی از آن خارج شده، چند بار دیگر چشم را بشویید. اگر جسم خارجی با وجود شستشوی چشم خارج نشد، به پزشک مراجعه کنید.
تمیز کردن چشم دیگران


نکته شماره یک:برای تمیز کردن چشم دیگران و پیش از معاینه چشم،‌ دستان خود را بشویید و شخص را زیر یک چراغ پر نور بنشانید.


نکته شماره دو:محل آشغال را در چشم فرد مشخص کنید. برای معاینه چشم، خیلی آرام پلک تحتانی را پایین بکشید و به فرد بگویید تا بالا را نگاه کند. سپس همین کار را با پلک بالا انجام دهید و این بار به او بگویید پایین را نگاه کند.


نکته شماره سه:اگر به نظر می‌رسد جسم خارجی در کره چشم فرو رفته، چشم را با یک نرم‌پوش استریل(در صورت امکان با پارچه‌ای تمیز) بپوشانید و سعی نکنید جسم خارجی را درآورید، بلکه به نزدیک‌ترین مرکز درمانی بروید.


نکته شماره چهار:چنانچه جسم خارجی بزرگ است و بستن چشم را با مشکل روبرو می‌سازد، چشم را با یک فنجان کاغذی پوشانده و با چسب به صورت و پیشانی بچسبانید و به چشم‌پزشک مراجعه کنید.


نکته شماره پنج:اگر جسم خارجی روی لایه اشک یا سطح چشم شناور است، سعی کنید با شستشو یا با دست آن را بردارید. برای این کار پلک بالا یا پایین را باز نگه دارید و‌ با کمک یک گوش پاک کن تمیز و مرطوب یا گوشه یک دستمال تمیز، جسم خارجی را درآورید.
اما اگر قادر نیستید به راحتی آن را درآورید، هر دو چشم را با یک پارچه نرم بپوشانید و به نزدیک ‌ترین مرکز درمانی مراجعه کنید.


نکته شماره شش:اگر موفق شدید جسم خارجی را درآورید، چشم را با محلول شستشوی چشم و با آب تمیز شستشو دهید.


نکته شماره هفت:در صورت تداوم درد، قرمزی یا مشکل بینایی از اورژانس تقاضای کمک کنید.



[ جمعه 93/7/4 ] [ 5:25 عصر ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

تماس با ما
درباره وبلاگ

این یک مجله ای است مفید و سرشار از مطالب ارزنده و جالب توجه برای همه مردم. این مجله بازتابی است از زندگی من.


برای نمایش تصاویر گالری کلیک کنید


وبلاگ های پزشکی
امکانات وب
l
Online User
امکانات وب


بازدید امروز: 15
بازدید دیروز: 100
کل بازدیدها: 661761