سفارش تبلیغ
صبا ویژن
http://115simoorgh.ParsiBlog.com
مجله دانستنیهای فوریتهای پزشکی سیمرغ 
قالب وبلاگ
لینک دوستان
سایت های استان مازندران
لینک مجلات مفید

داستان رگ گیری در اورژانس

یکی از کارهای روتین که در اورژانس بسیار کاربرد دارد مهارت رگ گیری می باشد. رگ گیری یعنی اینکه بتوانی با استفاده از وسایلی مانند آنژیوکت و یا اسکالپ، سیاهرگ(ورید) بیمار را سوراخ نموده تا بدین وسیله بتوان داروها و نیز سرم مورد نیاز بیمار را به وی تزریق نمود.


رگ گیری مهارتی است که معمولا در دوران دانشجویی توسط یک کارشناس یا تکنسین فوریتهای پزشکی و یا پرستار آموخته می شود. برخی از تکنسینها در این امر بسیار ماهر و با تجربه هستند و انواع رگهای سخت و دشوار را با دستان توانایشان به تسخیر در آورده تا بتوانند اقدامات درمانی بعدی را در اسرع وقت انجام دهند.
اصولا رگ گیری پلی است مهم و اساسی میان بیمار و تکنسین فوریتهای پزشکی که در نبود یک راه وریدی مناسب و مطلوب انجام اقدامات درمانی بعدی در هاله ای از ابهام قرار می گیرد. بنابراین برقراری یک راه وریدی یکی از حداقل انتظاراتی است که بایستی یک پرستار اورژانس آن را به طور احسن و صحیح انجام دهد.
رگ گیری در اورژانس 115 برعکس مراکز درمانی و بیمارستانها، تابع شرایط و موقعیت های خاصی می باشد که آشنا نبودن به آن شرایط موجب وقفه در امور اورژانسی و نیز نارضایتی در میان مردم می گردد.

مکانهای رگ گیری در بدن انسان: بیشترین نقطه ای که برای رگ گیری در بدن مورد استفاده قرار می گیرد دست می باشد. پشت دست و قسمت جلوی آرنج از مکانهای شایع رگ گیری در این اندام است.

محیط رگ گیری: رگ گیری یا رگ گرفتن در اورژانس می تواند در محیط های گوناگونی انجام شود. گاهی در منزل بیمار، گاهی در جاده و خیابان، گاهی در داخل آمبولانس، گاهی هم در آسمان انجام می شود.

رگ گیری می تواند در حال حرکت باشد یا اینکه در حال سکون انجام گیرد. اینجاست که یک پرستار اورژانس می تواند ثابت کند تا چه اندازه در کارش مهارت دارد. رگ گیری در سکون و آرامش زمانی رخ می دهد که همه چیز تقریبا تحت کنترل قرار دارد مانند موقعیکه یک بازیکن فوتبال می خواهد یک ضربه ایستگاهی روانه دروازه حربف نماید. ابتدا تمام جوانب امر را سنجیده و سپس توپ را به سمت دروازه شلیک می کند. اما رگ گیری در هنگام حرکت آمبولانس شبیه بازیکن فوتبالی است که در یک شرایط سخت و باورنکردنی در حالیکه تیمش در لحظات پایانی بازی با یک گل از حریف عقب بوده و وی چند بازیکن را دریبل زده و هوشیارانه با یک ضربه زیبا و تماشایی توپ را در داخل دروازه حریف جای می دهد. بالطبع چنین گلی و چنین رگ گیری ارزش بیشتری نسبت مورد قبلی دارد چرا که گل زدن و رگ گرفتن در چنین شرایطی مهارت شگفت انگیزی است که هر فردی این توانایی و استعداد خارق العاده را ندارد. موقعیکه در یک مکان عمومی و یا در جاده حادثه ای رخ داده است بطوریکه هم شرایط بیمار بسیار نگران کننده و وخیم می باشد و هم افراد حاضر در صحنه موجب ایجاد شرایط نامناسب برای درمان بیمار گردند در چنین موقعیت حساسی بایستی بلافاصله بیمار به آمبولانس انتقال داده شود تکان های شدید آمبولانس که باعث بهم خوردن تعادل پرستار می شود، فریادهای همراه بیمار که می خواهد بیمارش هر چه زودتر به مرکز درمانی انتقال یابد، صدای گوش خراش آژیر آمبولانس که اوج استرس و اضطراب است و دست و پای شکسته و خون آلود بیمار تنها گوشه ای از شرایط سخت و طاقت فرسا هنگام رگ گیری می باشد.

گاهی رگ گیری آسان و ساده است ولی برخی اوقات بسیار مشکل و طاقت فرساست. رگ گیری از افراد چاق و توپول و در بچه ها معمولا بسیار سخت می باشد.
زمان رگ گیری: گاهی در حین موجود بودن رگ مناسب برای رگ گیری، اما زمان و ساعت نامناسب موجب عدم موفقیت در رگ گیری می شود. وقتیکه یک پرستار اورژانس یک روز پر ماموریت و خسته کننده را پشت سر گذاشته است و تنها آرزویش در انتهای شب اینست که حداقل تا صبح ماموریت نداشته باشد اما دوباره خستگی و خواب آلودگی مانع موفقیت در رگ گیری می باشند.

 


 


[ چهارشنبه 95/4/23 ] [ 7:31 عصر ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

تماس با ما
درباره وبلاگ

این یک مجله ای است مفید و سرشار از مطالب ارزنده و جالب توجه برای همه مردم. این مجله بازتابی است از زندگی من.


برای نمایش تصاویر گالری کلیک کنید


وبلاگ های پزشکی
امکانات وب
l
Online User
امکانات وب


بازدید امروز: 104
بازدید دیروز: 69
کل بازدیدها: 660858