سفارش تبلیغ
صبا ویژن
http://115simoorgh.ParsiBlog.com
مجله دانستنیهای فوریتهای پزشکی سیمرغ 
قالب وبلاگ
لینک دوستان
سایت های استان مازندران
لینک مجلات مفید

روشهای مقابله با گرمازدگی

آشنایی با اصول پیشگیری از گرمازدگی

آب و هوای گرم تابستان ممکن است عوارض خطرناکی در بدن از جمله گرمازدگی را بوجود آورد. با رعایت نکات زیر می‌توانید ‌از گرمازدگی پیشگیری کنید:

*مقدار زیادی مایعات بنوشید 

در آب و هوای گرم، بدن بیشتر از حالت عادی عرق می‌کند و به این ترتیب آب بدن از دست می‌رود. در یک روز معمولی یک فرد 58 کیلوگرمی باید هشت لیوان آب بنوشد. به عنوان یک قاعده کلی به ازای هر کیلوگرم وزن بدن هر روز باید 30 میلی‌لیتر آب نوشید.

ولی مصرف مایعات در آب و هوای گرم باید افزایش یابد. اگر نمی‌توانید مقدار زیادی آب بنوشید، یک نوشیدنی بدون گاز مثل آب میوه جانشین مناسبی است.

از مصرف زیاد نوشیدنی های کافئین دار مانند کولا ، قهوه و چای اجتناب نمائید، زیرا کافئین ادرارآور است و باعث دفع آب از بدن می شود.

*رژیم غذایی خود را تغییر دهید 

از مصرف غذاهای چرب و داغ اجتناب کنید. سعی کنید غذایتان کمی نمک داشته باشد تا املاحی که از طریق عرق از دست می‌رود، جبران شوند.

*خود را از آفتاب دور نگه دارید

بهترین کار در یک روز سوزان، ماندن در سایه و جایی خنک است.اگر می‌خواهید حمام آفتاب بگیرید و برنزه شوید، سعی کنید که مدت آن هرچه کوتاه تر باشد و از کرم ضد آفتابی که فاکتور محافظت در برابر آفتاب آن (SPF) حداقل 15 باشد استفاده کنید.

اگر احساس ناخوشی و ضعف به شما دست داد، فورا از مقابل نور مستقیم خورشید دور شوید. نور خورشید بین ساعت 11 صبح تا 15 بعد از ظهر بیشترین گرما را دارد.

افرادی که بیش از همه به گرمای هوا و اشعه ی تند آفتاب حساس هستند، شامل بچه‌های زیر 4 سال و افراد بالای 65 سال که بدنشان با سرعت بسیار کمتری با تغییر درجه حرارت تطبیق می‌کند، افراد چاق که بدنشان حرارت را در خود نگه می‌دارد و بیماران هستند.

* در مورد ورزش، منطقی عمل کنید

در ساعات بسیار گرم روز از ورزش شدید خودداری کنید. در عوض، پیش از طلوع آفتاب یا پس از غروب آن به دویدن نرم بپردازید.

کارهایتان را با آهستگی انجام دهید و خودتان را با سرعت زندگی در زیر آفتاب تند تطبیق دهید.

اگر احساس نفس‌تنگی یا تپش قلب می‌کنید، کارتان را متوقف کنید و سعی کنید بدنتان را مثلا با گرفتن دوش آب سرد خنک کنید. اگر چشم هایتان سیاهی می‌رود یا دارید بی حال می‌شوید، استراحت کنید.

*بدنتان را خنک نگه دارید

لباس‌های سبک و گشاد مثلا از جنس کتان بپوشید تا عرقتان به راحتی تبخیر شود. لباس های تیره و سنگین گرما را جذب می‌کنند، اما به یاد داشته باشید که برخی پارچه‌های نازک، حفاظ کافی در برابر اشعه ماوراءبنفش خورشید ایجاد نمی‌کنند.

همچنین استفاده از کلاه‌‌های لبه‌دار و ترجیحا منفذدار، ایده‌ خوبی است.

از عینک آفتابی برای محافظت از چشمانتان استفاده کنید.

*به تهویه خانه‌تان توجه کنید

در طول شب و روز پنجره‌ خانه را باز نگه دارید و از هواکش استفاده کنید. این امر به خصوص در شب که بدن گرمای خود را از دست می‌دهد ‌اهمیت دارد.

* از سفرهای غیر ضروری پرهیز کنید

از رفتن به جاهایی که سایبان ندارد و تهویه آن خوب نیست، حتی المقدور خودداری کنید.

به خصوص ماشین‌های پارک‌شده در زیر آفتاب جاهای مناسبی نیستند. اگر می‌توانید در محیطی که دارای تهویه است باقی بمانید. اگر  چاره‌ای جز سفر در هوای گرم ندارید، همراه خود یک بطری آب داشته باشید.

*از افراد آسیب‌پذیر، مراقبت مخصوص کنید

افرادی که بیش از همه به گرمای هوا و اشعه ی تند آفتاب حساس هستند، شامل بچه‌های زیر 4 سال و افراد بالای 65 سال که بدنشان با سرعت بسیار کمتری با تغییر درجه حرارت تطبیق می‌کند، افراد چاق که بدنشان حرارت را در خود نگه می‌دارد و بیماران هستند.

نوزادان به خصوص به گرمای محیط حساس هستند، زیرا غدد عرق هنوز در آنها به طور کامل رشد نکرده است، بنابراین هیچگاه در هوای گرم نوزادان را در پتو نپیچید یا لباس‌های ضخیم به آنها نپوشانید. در عین حال مراقب باشید که در معرض نور مستقیم خورشید هم قرار نگیرند.




[ جمعه 94/5/2 ] [ 11:17 صبح ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

تماس با ما
درباره وبلاگ

این یک مجله ای است مفید و سرشار از مطالب ارزنده و جالب توجه برای همه مردم. این مجله بازتابی است از زندگی من.


برای نمایش تصاویر گالری کلیک کنید


وبلاگ های پزشکی
امکانات وب
l
Online User
امکانات وب


بازدید امروز: 32
بازدید دیروز: 112
کل بازدیدها: 658602