سفارش تبلیغ
صبا ویژن
http://115simoorgh.ParsiBlog.com
مجله دانستنیهای فوریتهای پزشکی سیمرغ 
قالب وبلاگ
لینک دوستان
سایت های استان مازندران
لینک مجلات مفید

سفرنامه همراه با المپیاد جمال رضایی(بخش دوم)

خاطرات سفر به شیراز و حضور در المپیاد کشوری فوریتهای پزشکی

به روایت : جمال رضایی اوریمی

بعد از پذیرش در مجتمع ولایت برای استراحت به اتفاق دوستان به مهمانسرا رفتیم.مهمانسرا در کنار یک سالن ورزشی قرار داشت.اطاق هایی کوچک اما شلوغ. تکنسین های استان های دیگر در حال ورود به مهمانسرا بوده و بالطبع سروصدای زیادی در مهمانسرا بوجود آمده بود.

فرصت خوبی برای آشنایی با افراد دیگر برای من بوجود آمده بود بخصوص اینکه هم اطاقی های من از استان های سیستان و بلوچستان و کردستان و بوشهر بودند.

یکی از هم اطاقی های من که از استان سیستان و بلوچستان بود به همراه دوستشان سفر دور و درازی را پشت سر گذاشته بودند تا به شیراز رسیدند. وی مسئول آموزش اورژانس زاهدان بوده واز قضا سال قبل نیز در المپیاد دانشگاه ایران شرکت داشتند اما رتبه خوبی از نظر خودشان کسب نکرده بودند.آقای خسروی فرد با اطلاعات و با دانشی بود و امسال قصد داشتند تا ناکامی سال گذشته را جبران کنند.

مجتمع پر شده بود از تکنسین های فوریت پزشکی که از استان های مختلف به شیراز آمده بودند.همه آمده بودند تا در یک رقابت علمی و عملیاتی سالم شرکت کرده و کارآیی خویش را به نمایش بگذارند.عده ای از افراد مسن اما با تجربه و به قول یکی از دوستان" پیر اورژانس" بودند و برخی دیگر نیز جوان و کم تجربه اما دارای انگیزه بسیار بالایی برای برنده شدن بودند . جوان بودند و سراسر شور و هیجان.آدم با دیدن چنین جوانانی به وجد می آمد.معلوم بود که تازه استخدام شده بودند.حتی برخی از دوستان کتابهای اورژانس پیش بیمارستانی را همراه خود آورده بودند مثل اینکه آنها می خواستند تا دقیقه نود از فرصتی که دارند نهایت استفاده را ببرند.


یکی از افراد که مسئول هماهنگی مسابقات بودند،فرد بسیار دوست داشتنی و خوش برخوردی بودند.نام ایشان آقای شیرزاد بود.فردی لاغر اندام و تقریبا سیاه چرده با لهجه شیرین شیرازی بدجوری بین تکنسین ها طرفدار پیدا کرده بودند.بیشتر افراد هر سئوالی که داشتند از ایشان می پرسیدند و ایشان نیز با روی باز به پرسشها پاسخ می گفتند.
شب به انتهایش رسیده بود و وقت خواب فرا رسید و همه منتظر بودند تا سومین المپیاد آغاز شود.بنابراین پلک های خسته مان را بر روی هم گذاشتیم تا فردا از راه برسد.فردایی که نوید یک روز پر از خاطره و سرشار از هیجان را می داد.همه دوست داشتند در المپیاد به موفقیت دست پیدا کنند اما در نهایت کسانی می توانند در چنین میدان علمی بزرگی موفق شوند که بهتر و سرآمدتر از دیگران باشند و برای پیروزی و موفقیت زحمات زیادی کشیده باشند.


نحوه برگزاری آزمون

مسابقات طبق برنامه از پیش تعیین شده در دو روز برگزار خواهد شد.به این ترتیب که مرحله اول صبح روز پنج شنبه در تالار دانشگاه صنعتی شیراز بصورت آزمون تئوری برگزار می شود.طبق قوانین المپیاد تکنسین ها می بایست به 90 سئوال که در رابطه با فوریت های پزشکی بود پاسخ می دادند. یعنی از میان 120 نفر شرکت کننده ، تعداد 40 نفر که در آزمون تئوری رتبه های برتر راکسب کرده بودند انتخاب گردیده و به مرحله بعدی راه می یافتند. و بقیه شرکت کنندگان نیز از دور مسابقات حذف می شدند.

منابع سئوالات از سری کتابهای اورژانس پیش بیمارستانی پایه،میانی و پیشرفته منتشر شده توسط واحد آموزش مرکز اورژانس کشور بود.دکتر رضوانی معاون آموزشی اورژانس کشور در مراسم افتتاحیه در مورد این کتابها گفته بودند که نزدیک به یک میلیارد تومان بابت ترجمه و چاپ و نشر این کتابها هزینه شده است .ایشان این کتابها را منبع بسیار مناسب وارزشمندی برای کلیه دانشجویان فوریت های پزشکی و پرسنل محترم اورژانس دانسته و از همه دعوت به مطالعه این کتابها کردند.ایشان همچنین تاکید کرده بودند که برخی از قسمت های این کتب با فرهنگ ما ایرانیها همخوانی و تناسب نداشته و بایستی در آینده در آن قسمتها تجدید نظر شود.


مرحله دوم آزمون بلافاصله عصر پنج شنبه برگزار می شد که شامل بخشهای آمادگی جسمانی،سئوالات علمی و کارگاه های احیای قلبی ریوی و تروما بود. در نهایت در این مرحله 20 نفر برتر انتخاب شده و به مرحله سوم یا پایانی راه می یافتند.اما مرحله سوم که صبح جمعه برگزار شد 20 نفر باقیمانده با هم به رقابت می پرداختند و این مرحله نیز شامل آزمون فنی،رانندگی با موتور سیکلت و آمبولانس و ... بود.

 

مراسم افتتاحیه
بالاخره روز موعود فرا رسید و قرار شد تا امروز سومین المپیاد کشوری فوریت های پزشکی و نیز اولین المپیاد کشوری دانشجویان فوریت های پزشکی در شیراز برگزار شود. هوای ییلاقی اینجا هنگام صبحدمان به آدم حس خیلی خوب و مصفاگونه ای می داد.

به قول حافظ:


"صبح است ساقیا قدحی پر شراب کن

دور فلک درنگ ندارد شتاب کن"


صبح وقتی وارد راهرو مهمانسرا شدم مشاهده کردم یکی از شرکت کنندگان سخت مشغول مطالعه است.از چهره ایشان مشخص بود که استرس زیادی برای شرکت در آزمون دارد و البته کمی بیقرار بودند و مضطرب.اینطور که مشخص بود المپیاد برای ایشان بسیار مهم و حیاتی بود و ایشان آمده بودند تا در این المپیاد بر سکوی افتخار قرار گیرند.سلامی به او کردم و از او خواستم تا برای صبحانه با ما به سالن غذاخوری بیاید اما ایشان در این اندک دقایق باقیمانده مطالعه را ترجیح می دادند تا اینکه برای صبحانه به سالن غذاخوری بیایند.

بنابراین به درخواست من جواب منفی داده و به مطالعه شان ادامه دادند.از آنجایی که چهره ایشان در ذهنم باقی مانده بود بسیار مصر بودم تا ببینم ایشان در امتحان چه نتیجه ای کسب خواهند کرد. یادم می آید که بعد از امتحان وقتی ایشان را دیدم عنوان کردند که نمره مورد نیاز برای قبولی در مرحله اول را کسب نکردند و از رسیدن به مراحل بالاتر محروم شدند.

بعد از صرف صبحانه با اتوبوس به سمت محل آزمون حرکت کردیم.اما در کمال تعجب اتوبوس وارد دانشگاه صنعتی شیراز شده بود در حالیکه من انتظار داشتم المپیاد در دانشگاه قدیمی و پر سابقه علوم پزشکی شیراز برگزار شود.قبل از ورود به سالن به همه افراد کارت شناسایی و اتیکت شرکت در المپیاد ، نقشه استان فارس و شهر شیراز و نیز یک عدد سی دی که توسط اورژانس 115 فارس تهیه شده بود دادند.


سی دی،فعالیتهای مختلف اورژانس 115 فارس اعم از" امور آموزشی مثل آموزش به کودکان و آموزش نحوه امداد به افراد آسیب دیده،مانور استانی اورژانس 115 در سالهای1381 تا 1385 مثل مانور پیامبر اعظم یا بوانک،مانور زلزله مدارس و مانور رجاآباد ، سخنرانی آقای دکتر مرادیان ،آمار پایگاهها و ماموریت های اورژانس فارس در سالهای مختلف و نیز نحوه خدمات دهی به مردم "را شامل می شد.البته آماری که در این سی دی اعلام شده بود چندان به روز نبود چون این آمار تا فقط تا سال 85 بود و آمار نیمه دوم دهه هشتاد ارائه نشده بود.به هر حال آمارها نشان از افزایش تاسیس پایگاههای اورژانس 115 و متعاقب آن سیر صعودی ماموریت ها داشت.
جمعیت روز به روز در حال افزایش است و همچنین هر روز تعداد زیادی اتومبیل توسط شرکت های اتومبیل سازی به بازار عرضه می شود،بطوریکه این عوامل باعث افزایش بیشمار تعداد حوادث رانندگی در سطح کشور شده است.اورژانس فارس نیز بسیار فعال بوده و یکی از حرکات شایسته و درخور توجه آنان برگزاری مانورهای سالیانه امداد و نجات می باشد که این نشان از دوراندیشی و حسن درایت وتدبیر مسئولین اورژانس فارس را دارد.

پایان قسمت دوم




[ یکشنبه 93/11/19 ] [ 2:54 عصر ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

تماس با ما
درباره وبلاگ

این یک مجله ای است مفید و سرشار از مطالب ارزنده و جالب توجه برای همه مردم. این مجله بازتابی است از زندگی من.


برای نمایش تصاویر گالری کلیک کنید


وبلاگ های پزشکی
امکانات وب
l
Online User
امکانات وب


بازدید امروز: 7
بازدید دیروز: 115
کل بازدیدها: 660464