سفارش تبلیغ
صبا ویژن
http://115simoorgh.ParsiBlog.com
مجله دانستنیهای فوریتهای پزشکی سیمرغ 
قالب وبلاگ
لینک دوستان
سایت های استان مازندران
لینک مجلات مفید

تاریخچه اورژانس اصفهان

یک سال بعد از راه اندازی اورژانس تهران ، اورژانس شهر اصفهان با کمک تکنسین های اورژانس تهران و با سرپرستی دکتر پیروز نیا شروع بکار نمود.

عنوان مرکز در آن زمان مرکز اطلاعات اورژانس بود. در آن زمان بدلیل اینکه اصفهان نیروهای بومی برای بکارگیری در اورژانس نداشت

 پس از فراخوان نیروهای داوطلب آنها را برای طی کردن دوره تکنسین فوریتهای پزشکی به تهران فرستادند و در دوره ای فشرده در مدت 3 ماه و زیر نظر فردی آمریکایی بنام جیم پاترسون آموزش دیدند و پس از طی دوره در پایگاههای آن زمان مشغول بکارشدند.


یکی از طرح های اجرایی در آن زمان بدلیل کمبود تعداد پایگاهها و نیاز به امدادرسانی به مسافرین بحث استقرار واحد امدادی اورژانس به همراه بیمارستان صحرایی به مناسبت ایام نوروز در محور مواصلاتی اصفهان-تهران بود. یکی از امکانات مورد استفاده در این طرح، استقرار خوردوی امدادی کلینوموبایل (یا همان بیمارستان صحرایی) در این محورها بود.کلینوموبایل یک کانتینر قابل حمل با امکانات رادیولوژی، اتاق پانسمان، اتاق پزشک ، داروخانه ، تخت بستری بیمار و خدمه پزشک و پرستار تمام وقت بود.

 

با شروع جنگ تحمیلی پرسنل فوریتهای پزشکی برای خدمت رسانی به مصدومین و مجروحین جنگ داوطلبانه به خط مقدم جبهه جنگ اعزام شدند و در این راه دو نفر از پرسنل فوریتهای پزشکی اصفهان بنام محمد علی حاجیان و خلیل برهانیان به درج رفیع شهادت نائل شدند.


یکی ار خدمات ارزشمند پرسنل فوریتهای پزشکی در جنگ تحمیلی غیر از ارائه خدمات فوریتهای پزشکی به مجروحین و انتقال آنها با آمبولانس، ارائه آموزش کمکهای اولیه و موارد خود امدادی به رزمندگان بود.


مرکز اطلاعات اورژانس کار خود را با 5 پایگاه و 10 آمبولانس بنز بونا در سطح استان آغاز نمود و کم کم به تعداد پایگاهها افزوده شد. مکان اولیه مرکز در بیمارستان شریعتی اصفهان بوده است.

از پایگاههای فعال در آن زمان می توان به پایگاههای مورچه خورت ، شاهین شهر ، خوراسگان ، شهید ملکوتی و شهید برهانیان اشاره کرد.

چند سال بعد در زمان ریاست آقای دکتر بدخشیان با توجه به نیاز به افزایش تعداد پایگاهها در سطح شهرستان اصفهان و مشکل کمبود نیرو ، پیشنهاد استقرار پایگاههای اورژانس درآتش نشانی های سطح شهر از طرف مسئولین مرکز مطرح شد و پس از موافقت مسئولین بنا بر آن شد که از رانندگان آتش نشانی بجای راننده آمبولانس و از کارشناسان شاغل در بیمارستان آیت ا.. شهید صدوقی اصفهان بعنوان تکنسین استفاده گردد.

راه اندازی امداد موتوری

در تابستان 1382 به همت آقای دکتر اطمینانی رئیس مرکز اطلاعات و اورژانس آن زمان ، اولین امداد موتوری ایران در شهر اصفهان راه اندازی شد. که با توجه به تجربه موفق اصفهان در این زمینه ، امداد موتوری به ترتیب در شهرهای شیراز و تهران نیز راه اندازی شد.

راه اندازی امداد هوایی

با توجه به وسعت استان اصفهان و نیاز این استان به امداد رسانی در مناطق دور دست به همت دکتر اطمینانی در اسفند ماه سال 1383 با عقد قرار داد بین مرکز اطلاعات اورژانس و هوانیروز اصفهان ، امداد هوایی نیز در این استان برقرار شد. این کد اورژانس متشکل از یک فروند هلیکوپتر 412 و دو نفر تکنسین اورژانس می باشد که در زمان نیاز به پرواز امدادی از این خدمات نیز استفاده می گردد.

راه اندازی امدادموتوری کوهستان

در خرداد ماه 1390 به دستور دکتر حمید اسماعیلی رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی استان و با توجه به نیاز به امداد رسانی در تفرجگاه کوه صفه اولین واحد امداد موتوری کوهستان در شهرستان اصفهان با بکارگیری 2 دستگاه موتور کراس راه اندازی شد.

بکارگیری اتوبوس آمبولانس

در اسفندماه سال 1390 به همت دکتر اسماعیلی رئیس مرکز مدیریت حوادث وفوریتهای پزشکی استان اصفهان اولین اتوبوس آمبولانس اصفهان به ناوگان اورژانس پیش بیمارستانی استان اصفهان اضافه شد.


 


[ یکشنبه 93/11/5 ] [ 4:10 عصر ] [ جمال رضایی اوریمی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

تماس با ما
درباره وبلاگ

این یک مجله ای است مفید و سرشار از مطالب ارزنده و جالب توجه برای همه مردم. این مجله بازتابی است از زندگی من.


برای نمایش تصاویر گالری کلیک کنید


وبلاگ های پزشکی
امکانات وب
l
Online User
امکانات وب


بازدید امروز: 32
بازدید دیروز: 31
کل بازدیدها: 660520